Screenshot: NowThis/Facebook
AMERIČKI senatori otkrili su javnosti čitav niz oglasa koje su ruski operativci kupili na Facebooku, u sklopu svoje akcije miješanja u američke izbore 2016. propagandom protiv Hillary Clinton i za Donalda Trumpa.
Oglasi koje su objavili samo su djelić od ukupno 3 tisuće Facebook oglasa koje su Rusi kupili za vrijeme američke predizborne kampanje prošle godine, ali i iz ovog uzorka vidljiva je njihova impresivna sposobnost imitiranja američkog javnog diskursa i političkog aktivizma.
Osim toga, kako izvještava Washington Post, Rusi su se vrlo učinkovito služili mogućnostima Facebooka za pronalazak i ciljanje (targeting) korisnika koji će najbolje reagirati na njihovu propagandu.
Predstavljali se kao protivnici ilegalne imigracije, islamizacije, kršćanski fundamentalisti, crnački aktivisti, ljevičari...
Osim demoniziranja (katkad i doslovno) Clinton i veličanja Trumpa, ruska kampanja na društvenim mrežama imala je za cilj produbiti podjelu među Amerikancima oko najosjetljivijih društveno-političkih pitanja.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Oglasi su tako ciljanim kategorijama korisnika upućivali ostrašćene i zavodljive poruke o ilegalnoj imigraciji, afroameričkim aktivistima poput pokreta Black Lives Matter, islamizmu i sve većoj zastupljenosti muslimana u američkom javnom životu, navodne ugroženosti drugog amandmana američkog Ustava (koji jamči pravo na posjedovanje oružja), zaštiti kršćanskih vrijednosti i slično.
Ruski propagandisti se pritom nisu predstavljali samo kao konzervativci i Trumpovi pristaše, nego po potrebi i kao liberali, ljevičari, muslimanski ili afroamerički aktivisti, kako bi doprli do što raznolikije američke populacije i odvratili je od glasanja za Clinton - ili, u nekim slučajevima, jednostavno dodatno potpalili postojeće tenzije.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Rusi su u ovoj kampanji bili zaista inventivni pa su tako oglašavali lažne udruge, prosvjede i peticije, katkad i potpuno međusobno suprotne - kao kad su za 21. svibnja u Houstonu, Teksas, istovremeno oglašavali prosvjed "protiv islamizacije Teksasa" i "za spašavanje islamskog znanja".
U drugom slučaju su pokrenuli lažnu peticiju za "diskvalificiranje" kandidature Clinton, predstavljajući se kao grupa "Donald Trump America". U trećem slučaju su se predstavljali kao grupa "Heart of Texas", a u četvrtom kao "Black Matters".
Sve vođeno iz farme trolova iz Sankt Peterburga
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dok su neki oglasi zagovarali deportacije svih ilegalnih imigranata, zabranu burke i šerijatskog zakona, drugi, namijenjeni specifično američkim kršćanskim fundamentalistima (tzv. evangelistima), živopisno su prikazivali nadmetanje Clinton i Trumpa kao borbu između - Isusa i Sotone. "Pritisni like da pomogneš Isusu pobijediti", kaže tako jedan urnebesni oglas od strane lažne grupe nazvane "Isusova vojska".
A za cijeli ovaj pothvat zaslužna je notorna ruska "farma trolova" iz Sankt Peterburga, službeno nazvana Agencija za istraživanje interneta, koju se od ranije povezuje s ruskim cyber-operacijama uplitanja u predizbornu kampanju u SAD-u, ali i drugim zapadnim zemljama. "Farma" je otvorila 470 različitih Facebook stranica i grupa, koje je Facebook sada sve zatvorio, a njihov sadržaj predao istražiteljima na uvid.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dok su ovi oglasi imali doseg (reach) od 11.4 milijuna Amerikanaca, to je zapravo bio samo manji dio ruske agitprop kampanje. Naime, obični postovi koje su ruski operativci objavljivali po lažnim profilima, a naširoko dijelili botovi, dosegli su čak 126 milijuna Amerikanaca. Podsjetimo, Trump je odnio pobjedu zahvaljujući nekih 80 tisuća presudnih glasova u tri ključne savezne države: Pennsylvaniji, Michiganu i Wisconsinu.
Zašto Facebook - ali i druge društvene mreže na kojima se ova kampanja vodila, Twitter i YouTube - nisu detektirale i zaustavile ovo uplitanje strane sile u američke izbore? Senatori su u srijedu saslušali troje pravnih predstavnika ovih tvrtki (Facebooka, Twittera i Googlea, koji je vlasnik YouTubea) i pitali ih upravo to. A na tom ispitivanju ih nisu previše štedjeli niti krili svoje nezadovoljstvo, kao što se može vidjeti na snimci.
Većina oglasa plaćena u rubljima
"Mislim da ne shvaćate. Ovo o čemu govorimo je kataklizmička promjena. Ovo o čemu govorimo je početak cyber-ratovanja. Ovo o čemu govorimo je velika strana sila sa sofisticiranošću i sposobnošću da se umiješa u predsjedničke izbore i posije razdor i nezadovoljstvo diljem zemlje. I mi ne idemo nigdje, gospodo. A ovo je vrlo velika stvar", rekla je demokratska senatorica Diane Fenstein.
Demokratski senator Al Franken bio je još oštriji, fokusirajući se na saznanje, iz istrage koju je Facebook proveo, da je dobar dio oglasa plaćen u ruskim rubljima: "Kako Facebook, koji se ponosi sposobnošću procesiranja milijardi podataka i njihovim instantnim transformiranjem u osobne veze za svog korisnika, nije zaključio da su predizborni oglasi, plaćeni u rubljima, dolazili iz Rusije? To su dva podatka - američki politički oglasi i ruski novac - rublji. Kako niste mogli povezati te dvije točke?"
Glavni odvjetnik Facebooka Colin Stretch neugodno se vrpoljio u stolcu, bez zadovoljavajućeg odgovora na opetovana pitanja uzrujanog Frankena. "Senatore, to je signal na koji smo trebali obratiti pozornost i, u retrospektivi, promašili smo ga", odgovorio je, obećavajući da se takva pogreška u budućnosti neće ponoviti.